ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator
Ajuntament de reus

Més de 350 persones han assistit aquest dijous, 28 d’abril a La Jornada Catalana de la Mobilitat que ha tingut lloc a Reus, organitzada per l’Associació de Municipis per la Mobilitat (AMTU) i l’Ajuntament de Reus. Una jornada que ha permès als assistents conèixer noves solucions de mobilitat i casos d’èxit per aplicar en la planificació de la mobilitat als polígons industrials i a les empreses.

La jornada s’ha iniciat amb l’obertura a càrrec de la presidenta de l’AMTU, Aurora Carbonell, que ha destacat que la jornada que vol donar resposta a les necessitats de mobilitat sostenible als polígons industrials i de serveis. Una mobilitat que ha de respondre a reptes mediambientals i facilitar els treballadors per arribar amb més comoditat i sostenibilitat als seus llocs de treball.

Al seu torn, Marina Berasategui, regidora d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Reus i presidenta de Reus Transport, ha dit que “estem centrats en l’impuls d’una nova mobilitat, que ha de ser pública, cada cop més compartida i, sobretot, sostenible. I aquests atributs ens uneix a tots els que avui som a la Jornada Catalana de Mobilitat. Perquè mobilitat és també co-responsabilitat. Una mobilitat més sostenible no és possible sense la implicació dels grans centres empresarials, no només de les administracions públiques. Cal una aliança estratègica: administracions municipals i supramunicipals i sectors econòmics a favor d’una mobilitat més eficient.”

A la cloenda hi ha participat el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, i la presidenta de l’Amtu, que han destacat la feina que des del govern de Catalunya, els ajuntaments i associacions municipalistes com l’AMTU, s’està fent per actualitzar la mobilitat entre els llocs de residència i treball a polígons de milers de catalans. Per d’una banda adaptar els espais i de l’altra generar un transport eficient segons la demanda, en un moment de crisi climàtica i necessitat de minimitzar l’impacte carbònic al nostre aire.

Isidre Gavín, ha posat en valor la col.laboració administracions catalanes i el sector privat. Però també reclama la necessitat de major inversió en oferta ferroviaria i al trenTram, per donar una oferta potent i de qualitat al territori.

La Jornada s’ha obert amb la conferència del director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres, sobre “La nova mobilitat i el transport públic a les empreses”, on ens ha dibuixat una realitat sobre la mobilitat laboral que ens condiciona, i de com hem d’apostar per ciutats que recuperin els usos mixtos dels seus espais, per afrontar positivament la mobilitat. Alhora, ens demana repensar el com donem resposta a aquell percentatge tant elevat de la població que viu en un municipi i treballa en un altre. I finalment també, per la millora de la mobilitat, diu que “ens cal una flexibilitat horària a la feina, i la implicació d’empreses i sindicats, amb bons plans de desplaçaments.”

Necessitats i reptes

La primera taula rodona ha plantejat les necessitats i reptes que suposa la tendència creixent de les empreses a ubicar-se en polígons industrials i zones cada vegada més allunyades del nucli urbà i, per tant, la necessitat de donar resposta a les noves necessitats de mobilitat en l’àmbit laboral, pel que fa a l’accés de moltes persones que hi treballen. Marc Sanglas, director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat; Sílvia Solanellas, directora de la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC); i Francesc Domènech, president de la Federació Empresarial d’Autotransports de Tarragona (FEAT), han participat en aquesta taula on han donat la seva visió tant des del punt de vista empresarial com de l’administració.

Casos d’èxit

En la següent sessió, La Jornada ha mostrat alguns casos d’èxit que poden servir per canviar el model actual de mobilitat als polígons industrials i a les empreses, basat en un ús predominant del vehicle privat. Francesc Costa, director de MEC Car Sharing; Antoni Paz, membre del Hub Industrial Mobilitat Sostenible i director executiu de Fundació KIMbcn; Manel Ferri, tècnic en mobilitat; i Eva Romagosa, fundadora i CMO de BusUp, han aportat noves maneres de plantejar aquest tipus de mobilitat.

Solucions tecnològiques

Finalment, La Jornada ha presentat diverses solucions tecnològiques que permeten gestionar la mobilitat cap a les zones industrials d’una manera més sostenible i evitant l’ús del vehicle privat. En aquesta sessió, l’AMTU ha presentat una solució destacable, Flexitransport Catalunya. Des del sector privat, també se n’han proposat d’altres. Les solucions que s’han presentat són:

  • Flexitransport Catalunya, la plataforma que l’AMTU ha desenvolupat per fer un pas endavant en el transport a demanda i evolucionar cap al transport flexible, és a dir, un transport més adaptat a les necessitats reals dels ciutadans, en el que les reserves es poden fer poc abans de l’hora del servei, i on els recorreguts es configuren en temps real.
  • Seat:Code, la plataforma tecnològica de mobilitat, Giravolta.
  • Shotl, l’app de transport a demanda.
  • Bus4.me, l’app que permet dissenyar rutes d’autobús totalment personalitzades i adaptades a les necessitats del dia a dia i, per tant, optimitzar constantment el servei per estalviar costos, guanyar eficiència i millorar en sostenibilitat.