Ajuntament de reus

T2Els usuaris de l’empresa municipal de transport urbà, Reus Transport, valoren el servei amb una puntuació mitjana de 8.13, en una escala del 0 al 10, segons el resultat de la consulta de satisfacció elaborada a partir d’una mostra de més de 1.000 clients preguntats a final de 2013. Entre els aspectes valorats per sobre de la mitjana trobem els cartells electrònics d’informació amb temps real a les parades, la neteja i l’estat de conservació dels autobusos. Aquest notable alt és la segona nota més alta obtinguda des de 2001, data de la primera enquesta. Tots els ítems valorats obtenen puntuacions mitjanes superiors a 7, però els aspectes referents a la informació són els que tenen notes més altes: els cartells electrònics amb la informació a temps real de les arribades es valoren amb un 8.44 i la resta d’ítems informatius com la senyalització interior i la senyalització de les parades i els monòlits, superen el 7.7.

.

Bona nota pel traçat de les línies i la ubicació de les parades

Si ens fixem en els aspectes referents a la planificació, els més ben puntuats per part dels usuaris són els recorreguts de les línies –un 28% els qualifica amb un excel•lent i més del 60%, amb un notable–, la ubicació de les parades, les millores executades a les parades i la seva conservació. També s’ha valorat amb un notable la freqüència de pas i els horaris dels autobusos; el que cal millorar segons els usuaris és la relació qualitat/preu del servei, tot i que en menor percentatge que en la darrera consulta de l’any 2009.

En l’apartat que analitza els aspectes referents al funcionament, destaca amb una nota superior al 8, la imatge dels xofers, la neteja dels autobusos i la conservació de la flota de vehicles. Amb poques dècimes menys, un 7.7, els usuaris valoren la comoditat dels busos, el tracte i l’atenció dels xofers, la puntualitat del servei i la velocitat. Justament les variacions a l’alça en els resultats a les preguntes sobre el tracte dels conductors, la puntualitat, la conducció i la senyalització interior són els aspectes que més han contribuït a una millor valoració del servei.

L’enquesta també analitza l’ús de les noves tecnologies per obtenir informació del servei, bé sigui a través d’Internet o del telèfon mòbil: el resultat és que prop d’un 15% dels usuaris els fa servir. Si aquest paràmetre s’analitza en funció de l’edat de les persones consultades, el percentatge es dobla, més d’un 30% entre els viatgers de 20 a 39 anys, i es multiplica fins al 43% entre els usuaris de menys de 20 anys.

.
La segona nota més alta de totes les enquestes
La darrera consulta disponible data de 2009, quan la nota mitjana va ser similar, un 8.22, la valoració més alta de totes a causa de la recent incorporació de nous vehicles a la flota i la posada en marxa del nou sistema d’informació a les parades. Reus Transport disposa de dades de valoració des de l’any 2001, amb un total de 9 consultes de satisfacció disponibles.
La visió global dels resultats situa el notable alt obtingut en la darrera consulta com la segona nota més alta del servei. En totes les enquestes, la valoració mitjana ha arribat al notable amb puntuacions per sobre de 7.25, la nota més baixa obtinguda l’any 2007.

.
El perfil dels usuaris
A nivell general, els usuaris de Reus Transport continuen sent dones majors de 59 anys. El nombre d’usuaris ocupats baixa fins al 29% i augmenta lleugerament el percentatge d’usuaris jubilats, del 35 al 38%.
Pel que fa a la freqüència d’ús, augmenta lleugerament el nombre s’usuaris diaris del transport públic: els joves menors de 20 anys i les persones de 40 a 59 anys en fan un ús molt habitual i les persones majors de 59 anys i jubilades utilitzen el servei dos o tres dies per setmana. Si ens fixem en el tipus de bitllet, disminueix l’ús del bitllet senzill a favor de la T-10, la targeta de transport recarregable de 10 viatges que fan servir més d’un 30% dels usuari. Un percentatge similar agafa l’autobús amb la Targeta Daurada, que permet a les persones majors de 65 anys residents a la ciutat fer ús del transport públic de manera gratuïta.
En relació a 2009, es dobla el percentatge de viatgers que situen la visita al metge com un dels motius d’ús del transport públic, a causa del trasllat de l’Hospital Universitari Sant Joan a la zona de Bellissens.

.
Reus Transport en dades
El servei de Reus Transport en xifres:
• 12 línies regulars en funcionament.
• 183 parades, la majoria amb plataforma, amb un total de 108 bancs i 88 marquesines instal•lades.
• Flota de 15 vehicles, 13 busos de 12 metres per als serveis diaris i 2 vehicles més petits de reserva.
• 2.282.000 usuaris l’any 2013. Aquesta xifra suposa un lleuger descens, al voltant del 3%, respecte l’any 2012.
• Línies més utilitzades: la L11 Montserrat-Oques i L60 Hospital. La línia de l’Aeroport, que també presta servei al Tecnoparc i a Mas Carpa, la L50, guanya un 15% de viatgers gràcies a la millora de la freqüència i els horaris del servei.

.
Els paràmetres de la consulta
L’enquesta, elaborada per l’empresa CERES, es basa en un univers de treball format per tots els usuaris de Reus Transport que van utilitzar el servei del 29 d’octubre al al 2 de desembre 2013. En total, s’han consultat 1.011 usuaris distribuïts per obtenir una mostra suficient de totes les línies de la xarxa, tenint en compte els índexs reals d’utilització de les diferents línies i de les parades de cada línia. Segons Ceres, empresa encarregada de l’anàlisis de les dades, l’error mostral que cal assumir per a les dades globals és del 3,1%.